Logopedia

Diagnoza logopedyczna, terapia logopedyczna, terapia miofunkcjonalna, przygotowanie do leczenia ortodontycznego i operacji ortodontycznych, terapia w celu poprawy pracy mięśni twarzy i języka, trening oddechowy metodą Butejki, metoda Johansena IAS, trening słuchowy dla poprawy percepcji słuchowej.

Diagnoza logopedyczna

Diagnoza Logopedyczna – Pierwszy Krok do Sukcesu

Diagnoza logopedyczna to kluczowy etap w procesie terapii logopedycznej, który pozwala na szczegółowe rozpoznanie trudności w mowie, komunikacji oraz funkcjonowaniu aparatu artykulacyjnego. Jest to fundament skutecznej terapii, ponieważ umożliwia stworzenie indywidualnego planu działań dostosowanego do potrzeb pacjenta.

Na czym polega diagnoza logopedyczna?

Diagnoza obejmuje:

  1. Wywiad z pacjentem lub rodzicami/opiekunami – szczegółowa rozmowa, podczas której zbierane są informacje o przebiegu rozwoju mowy, nawykach, trudnościach, stanie zdrowia oraz dotychczasowych interwencjach terapeutycznych.
  2. Ocena funkcji mowy i języka – badanie artykulacji, rozumienia mowy, zasobu słownictwa, budowy zdań i innych aspektów językowych.
  3. Badanie budowy i funkcji aparatu artykulacyjnego – sprawdzanie sprawności języka, warg, podniebienia oraz innych struktur odpowiedzialnych za prawidłową mowę.
  4. Analiza oddychania i połykania – ocena prawidłowości funkcji fizjologicznych, które mają wpływ na mowę.
  5. Testy i próby diagnostyczne – dostosowane do wieku i trudności pacjenta, pozwalające na precyzyjne zidentyfikowanie problemu.

Kiedy warto zgłosić się na diagnozę logopedyczną?

  • Jeśli dziecko nie mówi, mówi niewyraźnie lub opóźnia rozwój mowy.
  • W przypadku problemów z artykulacją (np. seplenienie, problemy z „r” czy innymi głoskami).
  • Gdy dziecko ma trudności z komunikacją w grupie lub w rodzinie.
  • W przypadku jąkania, zaburzeń płynności mowy lub trudności po urazach neurologicznych (np. afazja).
  • Jeśli pojawiają się nieprawidłowości w oddychaniu, połyku czy pracy mięśni twarzy.

Diagnoza logopedyczna pozwala określić źródło trudności i zaproponować odpowiednie kroki terapeutyczne. Jest to nie tylko proces badania, ale także szansa na zrozumienie, jak wspólnie z logopedą można wspierać rozwój komunikacji i mowy na każdym etapie życia.

Zapraszamy do naszego Centrum, by rozpocząć tę ważną drogę ku lepszej komunikacji i wyraźnej mowie.

Terapia Logopedyczna

Terapia Logopedyczna – Droga do Lepszej Komunikacji

Terapia logopedyczna to proces wspierający rozwój prawidłowej mowy, komunikacji oraz funkcji aparatu artykulacyjnego. Jej celem jest pomoc zarówno dzieciom, jak i dorosłym w pokonywaniu trudności związanych z wymową, językiem, oddychaniem, połykaniem czy innymi aspektami mowy. Dzięki indywidualnemu podejściu terapia logopedyczna daje szansę na poprawę jakości życia i większą pewność siebie w codziennej komunikacji.

Na czym polega terapia logopedyczna?

Terapia jest zawsze dostosowana do potrzeb i możliwości pacjenta. Jej przebieg może obejmować:

  • Ćwiczenia artykulacyjne – poprawa wymowy poszczególnych głosek i dźwięków.
  • Stymulację rozwoju mowy – wspieranie dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, np. poprzez zabawy językowe i ćwiczenia słuchowe.
  • Pracę nad płynnością mowy – pomoc w przypadku jąkania czy innych zaburzeń płynności.
  • Ćwiczenia oddechowe i fonacyjne – rozwijanie prawidłowego toru oddechowego, który wpływa na wyrazistość mowy.
  • Terapia logopedyczna – wspieranie osób z zaburzeniami mowy wynikającymi z uszkodzeń układu nerwowego, np. po udarach lub urazach.
  • Terapia miofunkcjonalna – poprawa funkcji połykania, pracy języka, warg oraz mięśni twarzy.
  • Wsparcie w nauce języka – pomoc dzieciom i dorosłym z trudnościami w nauce języka, np. przy zaburzeniach słuchu, autyzmie czy dwujęzyczności.

Dla kogo jest terapia logopedyczna?

Terapia logopedyczna skierowana jest do:

  • Dzieci, które mają trudności w rozwoju mowy lub artykulacji.
  • Osób z wadami wymowy, np. seplenieniem, rotacyzmem czy jąkaniem.
  • Dzieci z zaburzeniami neurologicznymi, genetycznymi lub rozwojowymi, które wpływają na mowę.
  • Dorosłych z problemami mowy po udarach, urazach mózgu lub w wyniku chorób neurologicznych.
  • Pacjentów, którzy potrzebują przygotowania do leczenia ortodontycznego lub chirurgicznego (np. terapia ortognatyczna).

Dlaczego terapia logopedyczna jest ważna?

Prawidłowa mowa to podstawa skutecznej komunikacji, która wpływa na relacje społeczne, edukację i pracę zawodową. Terapia logopedyczna pomaga nie tylko poprawić wymowę, ale także budować pewność siebie i umiejętność wyrażania swoich potrzeb oraz emocji.

Zapraszamy do naszego centrum, gdzie dzięki profesjonalnemu wsparciu i ciepłej atmosferze pomożemy Tobie lub Twojemu dziecku w osiągnięciu pełni możliwości komunikacyjnych!

Terapia Miofunkcjonalna

Terapia Miofunkcjonalna – Co To Jest i Na Czym Polega?

Terapia miofunkcjonalna to specjalistyczna forma terapii logopedycznej, która koncentruje się na usprawnianiu funkcji mięśni twarzy, języka oraz aparatu artykulacyjnego. Jej celem jest przywrócenie równowagi mięśniowej, która jest kluczowa dla prawidłowej wymowy, oddychania, żucia, połykania i ogólnego funkcjonowania układu stomatognatycznego.

Dla kogo jest terapia miofunkcjonalna?

Terapia miofunkcjonalna jest szczególnie pomocna dla osób, u których występują:

  • Nieprawidłowe nawyki oddychania (np. oddychanie przez usta).
  • Problemy z połykaniem, tzw. połykanie niemowlęce lub nieprawidłowe wzorce połykania.
  • Wady zgryzu (często we współpracy z ortodontą).
  • Zaburzenia napięcia mięśniowego w obrębie twarzy i języka.
  • Dysfunkcje języka, warg i podniebienia, wpływające na artykulację.
  • Przygotowanie do leczenia ortodontycznego lub operacji ortognatycznej oraz rehabilitacja po tych zabiegach.

Na czym polega terapia miofunkcjonalna?

Terapia miofunkcjonalna jest procesem składającym się z:

  1. Diagnozy miofunkcjonalnej – szczegółowej oceny funkcji mięśni twarzy, języka, warg oraz wzorców oddychania i połykania.
  2. Ćwiczeń mięśni twarzy i języka – wzmacnianie osłabionych mięśni, poprawa ich elastyczności i koordynacji.
  3. Nauki prawidłowego oddychania – ćwiczenia toru oddechowego, które pozwalają na przestawienie się z oddychania ustami na oddychanie nosem.
  4. Kształtowania prawidłowego wzorca połykania – eliminowanie nawyków, takich jak wciskanie języka między zęby podczas połykania.
  5. Poprawy pracy warg i mięśni okolicy ustnej – ćwiczenia wspierające prawidłową wymowę i funkcje motoryczne.
  6. Współpracy z innymi specjalistami – w przypadku leczenia wad zgryzu, terapii ortodontycznej lub rehabilitacji po operacjach, terapia miofunkcjonalna często odbywa się w koordynacji z ortodontami, chirurgami szczękowymi i fizjoterapeutami.

Korzyści terapii miofunkcjonalnej:

  • Poprawa funkcji mowy i artykulacji.
  • Przywrócenie prawidłowych wzorców połykania i oddychania.
  • Wspomaganie leczenia ortodontycznego i zapobieganie nawrotom wad zgryzu.
  • Zwiększenie harmonii w wyglądzie twarzy dzięki równowadze mięśniowej.
  • Redukcja problemów zdrowotnych związanych z oddychaniem przez usta, np. nawracających infekcji dróg oddechowych czy chrapania.

Terapia miofunkcjonalna to kluczowy element w procesie korekcji nieprawidłowości w obrębie jamy ustnej i twarzy. Dzięki indywidualnemu podejściu i regularnym ćwiczeniom możliwe jest osiągnięcie trwałych rezultatów i poprawa jakości życia.

Zapraszamy do naszego centrum na profesjonalną diagnozę i terapię miofunkcjonalną, która pomoże Ci lub Twojemu dziecku w osiągnięciu prawidłowych wzorców funkcji mięśniowych.

Przygotowanie do Leczenia Ortodontycznego i Operacji Ortognatycznych

Leczenie ortodontyczne i operacje ortognatyczne to procesy, które mają na celu poprawę estetyki oraz funkcjonalności zgryzu, szczęki i twarzy. Jednak ich powodzenie w dużej mierze zależy od prawidłowego przygotowania pacjenta, które obejmuje pracę nad funkcjami mięśni twarzy, języka i aparatu artykulacyjnego. W naszym centrum logopedycznym oferujemy specjalistyczną terapię wspomagającą te procesy, zapewniając kompleksowe wsparcie przed oraz po leczeniu ortodontycznym i operacyjnym.

Na czym polega przygotowanie logopedyczne?

  1. Diagnoza miofunkcjonalna
    • Ocena pracy mięśni twarzy, języka i warg.
    • Analiza wzorców oddychania, połykania i mowy, które mogą wpływać na leczenie ortodontyczne.
  2. Terapia miofunkcjonalna
    • Ćwiczenia mające na celu przywrócenie równowagi mięśniowej w obrębie twarzy, języka i warg.
    • Nauka prawidłowego oddychania przez nos, które ma kluczowe znaczenie dla utrzymania efektów leczenia ortodontycznego.
    • Kształtowanie właściwego wzorca połykania – eliminacja tzw. połykania niemowlęcego, w którym język naciska na zęby.
  3. Wsparcie w funkcjach artykulacyjnych
    • Przygotowanie aparatu mowy do zmian w obrębie szczęki i zgryzu, które mogą wpływać na wymowę.
    • Nauka prawidłowego użycia języka i warg w mowie, po operacji lub w trakcie noszenia aparatu ortodontycznego.
  4. Ścisła współpraca z ortodontą i chirurgiem szczękowym
    • Terapia logopedyczna jest dostosowana do planu leczenia ortodontycznego lub ortognatycznego.
    • Regularna komunikacja ze specjalistami w celu osiągnięcia jak najlepszych rezultatów.

Dlaczego przygotowanie logopedyczne jest ważne?

  • Optymalizacja efektów leczenia – terapia logopedyczna pozwala uniknąć nawrotu wad zgryzu, wspiera stabilizację efektów po leczeniu ortodontycznym i operacyjnym.
  • Poprawa funkcji mowy i połykania – po zmianach w strukturze szczęki pacjenci mogą potrzebować wsparcia w nauce nowych wzorców ruchowych i artykulacyjnych.
  • Redukcja dyskomfortu – dzięki wcześniejszej terapii proces adaptacji do aparatu lub zmian pooperacyjnych przebiega szybciej i sprawniej.

Kompleksowe wsparcie przed i po operacji ortognatycznej

Po operacji ortognatycznej pacjent często musi na nowo nauczyć się poprawnych funkcji mowy, oddychania i połykania. W takich przypadkach logopeda prowadzi terapię rehabilitacyjną, która przyspiesza powrót do pełnej funkcjonalności aparatu mowy i wzmacnia efekty leczenia chirurgicznego.

Zapraszamy do naszego centrum na specjalistyczne przygotowanie logopedyczne, które jest nieodłącznym elementem skutecznego leczenia ortodontycznego i operacji ortognatycznych.
Wspólnie zadbamy o piękny i zdrowy uśmiech oraz prawidłową funkcję mowy!

Terapia w Celu Poprawy Pracy Mięśni Twarzy i Języka

Terapia ukierunkowana na poprawę pracy mięśni twarzy i języka to kluczowy element logopedii, szczególnie w przypadku zaburzeń mowy, połykania, oddychania oraz problemów wynikających z chorób neurodegeneracyjnych. Odpowiednia praca tych mięśni wpływa na jakość mowy, wyrazistość artykulacji, a także podstawowe funkcje życiowe, takie jak oddech i przyjmowanie pokarmu.

Dla kogo przeznaczona jest terapia?

  • Dzieci i dorosłych z zaburzeniami pracy mięśni twarzy (np. wynikającymi z wad zgryzu, nieprawidłowego napięcia mięśniowego lub urazów neurologicznych).
  • Osób po udarach mózgu, wylewach, urazach głowy czy operacjach w obrębie twarzoczaszki.
  • Pacjentów z chorobami neurodegeneracyjnymi, takimi jak Parkinson, SLA (stwardnienie zanikowe boczne), stwardnienie rozsiane, choroba Alzheimera, czy dystrofia mięśniowa.
  • Osób z zaburzeniami oddychania, połykania (dysfagia) lub mowy spowodowanymi osłabieniem mięśni twarzy, języka czy gardła.

Na czym polega terapia?

  1. Ocena i diagnoza
    • Szczegółowa ocena napięcia i sprawności mięśni twarzy, języka i warg.
    • Analiza funkcji połykania, mowy i oddychania.
  2. Ćwiczenia wzmacniające mięśnie twarzy i języka
    • Trening mięśni odpowiedzialnych za mimikę, żucie, mówienie i oddychanie.
    • Ćwiczenia na zwiększenie precyzji i siły ruchów języka, warg oraz policzków.
    • Stosowanie technik manualnych (masaże, rozluźnianie mięśni) oraz specjalistycznych narzędzi logopedycznych.
  3. Praca nad funkcjami fizjologicznymi
    • Nauka prawidłowego połykania, w przypadku zaburzeń takich jak dysfagia.
    • Ćwiczenia oddechowe poprawiające tor oddechowy i wspierające wymowę.
    • Terapia miofunkcjonalna wspierająca równowagę mięśniową w obszarze twarzy.
  4. Wsparcie w chorobach neurodegeneracyjnych
    • Terapia uwzględniająca spowolnienie postępu choroby oraz utrzymanie jak najdłuższej sprawności mięśniowej.
    • Ćwiczenia wspomagające komunikację oraz funkcje życiowe, takie jak oddychanie i odżywianie.

Korzyści terapii:

  • Poprawa wyrazistości mowy i artykulacji.
  • Wzmocnienie mięśni odpowiedzialnych za żucie, połykanie i oddychanie.
  • Zmniejszenie ryzyka aspiracji (zachłyśnięcia) w przypadku zaburzeń połykania.
  • Utrzymanie funkcji komunikacyjnych i poprawa jakości życia w chorobach neurodegeneracyjnych.
  • Redukcja napięcia mięśniowego i poprawa harmonii w pracy mięśni twarzy.

Dlaczego warto podjąć terapię?

Prawidłowa praca mięśni twarzy i języka to nie tylko lepsza mowa, ale również większy komfort życia i poprawa funkcji życiowych, takich jak oddychanie czy połykanie. Terapia jest zawsze dostosowana do indywidualnych potrzeb pacjenta, co pozwala osiągać trwałe rezultaty i wspierać ogólną sprawność.

Zapraszamy do naszego centrum, gdzie dzięki profesjonalnemu podejściu i nowoczesnym metodom pomożemy w usprawnieniu pracy mięśni twarzy i języka oraz poprawie jakości życia.

Trening Oddechowy Metodą Butejki – Na Czym Polega i Dla Kogo Jest Przeznaczony?

Metoda Butejki to specjalistyczny trening oddechowy opracowany przez dr. Konstantyna Butejkę, który koncentruje się na poprawie jakości oddychania poprzez kontrolę oddechu i naukę oddychania przez nos. Głównym celem metody jest redukcja hiperwentylacji (nadmiernego oddychania), która może prowadzić do wielu problemów zdrowotnych, takich jak astma, bezdech senny czy zaburzenia lękowe.

Dla kogo przeznaczony jest trening oddechowy Butejki?

Metoda Butejki jest pomocna dla osób, które zmagają się z:

  • Astmą i innymi chorobami układu oddechowego.
  • Chrapaniem i bezdechem sennym.
  • Problemami z oddychaniem przez usta.
  • Zaburzeniami lękowymi i paniką (które często wiążą się z nieprawidłowym oddechem).
  • Chronicznym zmęczeniem, spowodowanym niedotlenieniem organizmu.
  • Problemami z koncentracją i snem.

Metoda Butejki może być stosowana zarówno u dorosłych, jak i u dzieci, zwłaszcza tych z problemami oddechowymi, alergiami czy zaburzeniami mowy.

Na czym polega metoda Butejki?

Trening oddechowy Butejki skupia się na:

  1. Nauce prawidłowego oddychania przez nos
    • Eliminacja nawyku oddychania przez usta, który jest niekorzystny dla zdrowia.
    • Poprawa filtracji powietrza, które przechodzi przez nos, co sprzyja zdrowszemu oddychaniu.
  2. Redukcji hiperwentylacji
    • Nauka kontrolowanego, spokojnego oddychania, które zmniejsza ilość wdychanego powietrza i zwiększa poziom dwutlenku węgla w organizmie. Odpowiedni poziom CO₂ poprawia transport tlenu do komórek.
  3. Ćwiczeniach spowalniających i regulujących oddech
    • Trening polega na wydłużaniu wydechu, skracaniu wdechu i kontrolowaniu rytmu oddychania, co wspiera proces dotlenienia tkanek i narządów.
  4. Wzmacnianiu funkcji oddechowych
    • Ćwiczenia mają na celu poprawę funkcji przepony oraz toru oddechowego, tak aby oddychanie było bardziej efektywne i mniej męczące dla organizmu.
  5. Poprawie tolerancji dwutlenku węgla
    • Kluczowym elementem metody jest praca nad zwiększeniem tolerancji organizmu na CO₂, co przekłada się na większą kontrolę nad oddechem i lepsze samopoczucie.

Jakie są korzyści stosowania metody Butejki?

  • Lepsza kontrola nad oddechem w sytuacjach stresowych.
  • Redukcja objawów astmy, chrapania i bezdechu sennego.
  • Poprawa jakości snu i większa energia w ciągu dnia.
  • Zmniejszenie częstotliwości infekcji górnych dróg oddechowych.
  • Zwiększenie koncentracji i poprawa samopoczucia psychicznego.
  • Lepsza wydolność fizyczna, szczególnie u sportowców.

Dlaczego warto wypróbować trening Butejki?

Nieprawidłowy oddech może mieć wpływ na wiele aspektów życia – od zdrowia fizycznego po kondycję psychiczną. Metoda Butejki to naturalne i skuteczne podejście, które pomaga odzyskać kontrolę nad oddechem, poprawić dotlenienie organizmu i zwiększyć komfort życia.

Zapraszamy do naszego centrum, gdzie pod okiem specjalistów przeprowadzimy profesjonalny trening oddechowy metodą Butejki, dostosowany do Twoich potrzeb i stanu zdrowia.
Oddychaj zdrowo – z korzyścią dla ciała i umysłu!

Metoda Johansena IAS – Indywidualna Stymulacja Słuchu

Metoda Johansena IAS (Individual Auditory Stimulation) to skuteczna i nieinwazyjna forma terapii słuchowej, która ma na celu usprawnienie przetwarzania bodźców słuchowych w mózgu. Terapia wykorzystuje indywidualnie dobrane programy dźwiękowe, dostosowane do potrzeb pacjenta, które wspierają rozwój percepcji słuchowej, koncentracji oraz zdolności komunikacyjnych.

Dla kogo skierowana jest Metoda Johansena?

Metoda Johansena jest szczególnie polecana osobom, które zmagają się z:

  • Zaburzeniami przetwarzania słuchowego (APD) – trudności w rozumieniu mowy w hałasie, problemy z koncentracją na dźwiękach czy wolniejsze przyswajanie informacji.
  • Opóźnionym rozwojem mowy – dzieci, które zaczęły mówić później lub mają trudności z artykulacją.
  • Trudnościami w nauce – kłopoty z czytaniem, pisaniem, ortografią, zapamiętywaniem lub nauką języków obcych.
  • Zaburzeniami koncentracji uwagi – w tym ADHD.
  • Autyzmem i zespołem Aspergera – trudności w przetwarzaniu bodźców słuchowych, które wpływają na komunikację.
  • Dysleksją – problemy z rozpoznawaniem i przetwarzaniem dźwięków mowy.
  • Chronicznym zmęczeniem i problemami ze snem – wynikającymi z zaburzeń odbioru dźwięków.
  • Problemami z integracją sensoryczną – kiedy zaburzenia słuchowe wpływają na ogólne funkcjonowanie zmysłów.

Terapia może być stosowana zarówno u dzieci, jak i dorosłych, którzy chcą poprawić swoje zdolności słuchowe i komunikacyjne.

Na czym polega Metoda Johansena?

  1. Diagnoza i badanie słuchu
    Terapia rozpoczyna się od szczegółowego badania słuchowego, które pozwala określić, jak mózg pacjenta przetwarza dźwięki. Diagnoza uwzględnia m.in.:
    • Czułość słuchu na różne częstotliwości.
    • Lateralizację słuchową (dominację jednego ucha).
    • Problemy z różnicowaniem dźwięków.
  2. Indywidualny program stymulacji słuchu
    Na podstawie wyników badania tworzony jest specjalny, indywidualny program terapii w formie nagrań dźwiękowych. Są to odpowiednio dobrane tony i częstotliwości, które:
    • Stymulują obszary mózgu odpowiedzialne za przetwarzanie dźwięków.
    • Poprawiają synchronizację między półkulami mózgowymi.
    • Wzmacniają funkcje słuchowe, takie jak koncentracja, pamięć słuchowa czy rozumienie mowy.
  3. Regularne słuchanie nagrań w domu
    Pacjent słucha nagrań przez słuchawki w zaciszu domowym, zwykle przez 10–15 minut dziennie. Program jest dostosowywany co kilka tygodni na podstawie postępów terapii.
  4. Monitorowanie postępów
    Co kilka tygodni przeprowadzana jest kontrola oraz modyfikacja programu, aby terapia była jak najbardziej efektywna.

Dlaczego warto wybrać Metodę Johansena?

  • Indywidualne podejście – każdy program terapeutyczny jest dostosowany do indywidualnych potrzeb i trudności pacjenta.
  • Nieinwazyjność i wygoda – terapia jest bezbolesna, a ćwiczenia można wykonywać w domu, w dogodnym dla pacjenta czasie.
  • Poprawa codziennego funkcjonowania – terapia wspiera zdolności komunikacyjne, ułatwia naukę, zwiększa koncentrację i poprawia jakość życia.
  • Długotrwałe efekty – stymulacja słuchu w sposób naturalny poprawia funkcjonowanie mózgu, co przekłada się na trwałe rezultaty.

Efekty terapii:

  • Lepsze rozumienie mowy, nawet w trudnych warunkach (np. w hałasie).
  • Zwiększona koncentracja i uwaga.
  • Poprawa jakości mowy i komunikacji.
  • Ułatwienie nauki czytania, pisania oraz języków obcych.
  • Zmniejszenie stresu i lepsze radzenie sobie z bodźcami sensorycznymi.

Zapraszamy do naszego centrum, gdzie przeprowadzimy kompleksową diagnozę i rozpoczniemy indywidualną terapię Metodą Johansena, pomagając poprawić percepcję słuchową i jakość życia.

Metoda NeuroFlow – Trening Słuchowy Dla Poprawy Percepcji Słuchowej

Metoda NeuroFlow to nowoczesna metoda treningu słuchowego, która ma na celu poprawę funkcjonowania układu słuchowego i percepcji dźwięków. Jest to terapia, która wykorzystuje specjalistyczne dźwięki oraz technologie neurostymulacyjne w celu poprawy zdolności słuchowych, takich jak rozróżnianie dźwięków, koncentracja uwagi na słuchanych bodźcach oraz poprawa rozumienia mowy. Trening oparty na metodzie NeuroFlow jest szczególnie skuteczny w leczeniu trudności z przetwarzaniem słuchowym i rozwiązywaniu problemów z koncentracją oraz komunikacją.

Dla kogo skierowana jest metoda NeuroFlow?

Metoda NeuroFlow jest dedykowana osobom, które borykają się z trudnościami w zakresie percepcji słuchowej, w tym:

  • Dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego (APD) – dzieci, które mają trudności w rozumieniu mowy, szczególnie w hałasie, lub z koncentracją na dźwiękach.
  • Osoby z problemami z koncentracją (np. ADHD) – poprawa zdolności koncentracji uwagi poprzez trening słuchowy.
  • Dorośli i dzieci z dysleksją – ułatwienie przetwarzania dźwięków mowy, co poprawia rozumienie słów i czytanie.
  • Osoby z problemami z mową i językiem – w tym osoby z opóźnionym rozwojem mowy, trudnościami w artykulacji i rozumieniu języka.
  • Osoby z problemami ze słuchem lub wrażliwością na dźwięki – poprawa zdolności odbierania i rozumienia dźwięków.
  • Osoby z autyzmem i zespołem Aspergera – wspomaganie rozwoju komunikacji i integracji sensorycznej poprzez stymulację słuchową.

Na czym polega trening słuchowy metodą NeuroFlow?

  1. Indywidualna diagnoza słuchu
    Terapia rozpoczyna się od szczegółowej analizy zdolności słuchowych pacjenta, w tym oceny zdolności rozróżniania dźwięków, koncentracji na słuchanych bodźcach oraz umiejętności słuchowego rozumienia mowy w różnych warunkach akustycznych.
  2. Zastosowanie dźwięków stymulujących mózg
    W terapii wykorzystywane są specjalnie dobrane nagrania dźwiękowe, które wspierają rozwój zdolności przetwarzania dźwięków przez mózg. Dźwięki te mają na celu stymulowanie różnych obszarów słuchowych i neurologicznych, poprawiając zdolność rozróżniania dźwięków, koncentrację oraz wydolność mózgu w zakresie odbioru informacji słuchowych.
  3. Ćwiczenia słuchowe i aktywności integracyjne
    Terapia obejmuje ćwiczenia, które pomagają pacjentowi poprawić zdolność słuchowego przetwarzania informacji. Ćwiczenia mogą polegać na ćwiczeniach z dźwiękami o różnej częstotliwości, słuchaniu mowy w różnych warunkach (np. w hałasie) oraz treningu słuchu muzycznego.
  4. Monitorowanie postępów
    Postępy w terapii są regularnie monitorowane, a program treningowy jest dostosowywany do indywidualnych potrzeb pacjenta. Celem jest stopniowe poprawianie umiejętności słuchowych i osiąganie lepszych wyników w codziennej komunikacji oraz przetwarzaniu informacji dźwiękowych.

Korzyści z treningu słuchowego NeuroFlow:

  • Poprawa percepcji słuchowej – lepsze rozróżnianie dźwięków i zrozumienie mowy, szczególnie w trudnych warunkach akustycznych (np. hałas).
  • Zwiększenie koncentracji i uwagi – trening słuchowy poprawia zdolność koncentracji na słuchanych bodźcach.
  • Poprawa zdolności komunikacyjnych – lepsze rozumienie mowy, co ułatwia porozumiewanie się w codziennym życiu.
  • Redukcja wrażliwości na dźwięki – metoda wspiera osoby z nadwrażliwością słuchową, poprawiając ich zdolność do adaptacji w różnych środowiskach akustycznych.
  • Wsparcie w nauce i rehabilitacji – poprawa zdolności do przetwarzania słuchowego może przyczynić się do lepszej efektywności w nauce, czytaniu i pisaniu.

Dlaczego warto wybrać metodę NeuroFlow?

  • Indywidualne podejście – program terapeutyczny jest dostosowany do konkretnych trudności pacjenta, co zapewnia lepsze efekty terapii.
  • Nowoczesna technologia – neurostymulacja oraz specjalistyczne dźwięki wspierają rozwój percepcji słuchowej w sposób efektywny i naturalny.
  • Kompleksowe podejście – metoda wspomaga rozwój nie tylko zdolności słuchowych, ale również koncentracji, uwagi i komunikacji.
  • Bezpieczna i nieinwazyjna metoda – terapia jest bezbolesna, a efekty są widoczne po kilku sesjach.

Zapraszamy do naszego centrum, gdzie przeprowadzimy profesjonalny trening słuchowy metodą NeuroFlow, pomagając poprawić zdolności słuchowe, koncentrację oraz jakość komunikacji

Zaburzenie przetwarzania słuchowego (CAPD) u osób dorosłych często objawia się problemami z rozumieniem mowy w trudnych warunkach akustycznych. Przykłady takich sytuacji to:

  • wykłady w pomieszczeniach z dużym pogłosem, gdzie dźwięk jest źle nagłośniony
  • udział w spotkaniach czy dyskusjach, gdy kilka osób mówi równocześnie
  • sytuacje, w których rozmówca mówi szybko lub niewyraźnie
  • rozmowy telefoniczne, szczególnie w hałaśliwych miejscach
  • komunikacja przez Skype’a lub inne aplikacje, w których głos jest sztucznie zmieniany, co utrudnia zrozumienie
  • praca w biurach typu open-space, gdzie obecność wielu osób i liczne dźwięki tła, jak rozmowy, telefony czy szum klimatyzacji, rozpraszają uwagę

Zaburzeniom przetwarzania słuchowego mogą także towarzyszyć:

  • szumy uszne
  • nadwrażliwość na specyficzne dźwięki lub częstotliwości
  • niedosłuch obwodowy

Tego rodzaju trudności są szczególnie uciążliwe dla studentów, pracowników biurowych, uczestników uniwersytetów trzeciego wieku, ale mogą również wpływać na codzienną komunikację w życiu każdego człowieka. Wiele osób, które doświadczają tych problemów, szuka pomocy, zastanawiając się, czy ich słuch jest w porządku. Często wykonują standardowy test audiometryczny, który pokazuje, że słuch jest w normie, co jest zaskakujące, ponieważ ich subiektywne odczucia są odmienne. Dopiero przeprowadzenie testów wyższych funkcji słuchowych pozwala na postawienie diagnozy i wskazanie przyczyny trudności – zaburzenia przetwarzania słuchowego (CAPD).

Jeśli Twoje dziecko zmaga się z trudnościami w:

  • skupianiu uwagi
  • nauce, czytaniu, pisaniu, a także w nauce języków obcych
  • rozumieniu mowy w hałaśliwym lub głośnym otoczeniu
  • rozumieniu dłuższych lub bardziej złożonych poleceń ustnych
  • częstym proszeniu o powtórzenie pytania lub wypowiedzi
  • sprawianiu wrażenia „nieobecności” podczas rozmowy
  • nawracającymi infekcjami uszu, takimi jak przewlekłe wysiękowe zapalenie ucha środkowego lub ostre zapalenia ucha, bądź problemami z przerośniętym migdałkiem gardłowym

możliwe, że przyczyną tych trudności są zaburzenia przetwarzania słuchowego (APD). U wielu dzieci z dysleksją, problemami w nauce, SLI lub ADHD, to właśnie trudności w przetwarzaniu bodźców słuchowych mogą być głównym czynnikiem utrudniającym naukę i komunikację.

Zgłoś się do Nas i umów się na profesjonalną diagnozę.

Kontakt

Skontaktuj się z nami już teraz. Z przyjemnością odpowiemy na wszelkie pytania.